Νίκος Μωραΐτης: Survivor, η πείνα ως τηλεπαιχνίδι
Η φτωχοποιημένη Ελλάδα βλέπει κάθε βράδυ μετά μανίας την πείνα να γίνεται παιχνίδι με έπαθλο ένα πιάτο κεφτεδάκια. Η μετάθεση της πείνας από την πραγματική ζωή στο τηλε-θέαμα αποτελεί μία τεράστια στρατηγική επιτυχία του ΣΚΑΪ και των πολιτικών επιλογών του.
του Νίκου Μωραΐτη
Όταν, πριν από χρόνια, το Survivor είχε παρουσιαστεί από το MEGA, ήταν ένα ημι-αποτυχημένο τηλεοπτικό προϊόν. Και δεδομένου του υψηλού κόστους της παραγωγής ενός τέτοιου προγράμματος, η αποτυχία ήταν σχεδόν απόλυτη. Τι άλλαξε από τότε μέχρι τώρα και το φετινό Survivor του ΣΚΑΪ αναδεικνύεται στη μεγαλύτερη τηλεοπτική επιτυχία της σεζόν, με τηλεθέαση που αγγίζει καθημερινά το 40%;
Η απάντηση που μπορώ να δώσω δεν είναι τηλεοπτική, είναι κοινωνική. Στο παλιό Survivor κάθε έλληνας τηλεθεατής πάνω κάτω είχε στη διάθεσή του ένα πιάτο φαΐ. Σήμερα, που και ο ίδιος αποτελεί έναν Survivor της καθημερινότητας, το να κάθεται κάθε βράδυ να βλέπει ανθρώπους που λιμοκτονούν να τρέχουν, να ιδρώνουν, να βουτάνε στη λάσπη και να πέφτουν κάτω για μία μερίδα φαΐ αποτελεί μία διέξοδο: Ή της ταύτισης με τον αγωνιζόμενο παίκτη ή της παραδοχής ότι «υπάρχουν και χειρότερα». Σε κάθε περίπτωση, και τα δύο λειτουργούν λυτρωτικά στην Ελλάδα της κρίσης.
Ας μου επιτραπούν δυο σκέψεις.
Η πρώτη είναι ότι θα ήλπιζα η κρίση να μας είχε ενηλικιώσει, να μας είχε κάνει πιο απαιτητικούς ακόμη και ως τηλεθεατές. Η τεράστια επιτυχία ενός τέτοιου υποπροϊόντος της ελάχιστης σίτισης δεν είναι κάτι που μας τιμά ιδιαίτερα. Πώς να νικήσει όμως η λογική τη συναισθηματική ταύτιση;
Η δεύτερη σκέψη είναι ότι ο δαιμόνιος Αλαφούζος στόχευσε σωστά, με βάση τη σταθερά κυνική πολιτική γραμμή που περνάει νυχθημερόν στο κανάλι του: Ποια μνημόνια; Ποια φτώχεια; Ποια πείνα; Όλα αυτά έχουν ενδιαφέρον όχι στο δρόμο αλλά μόνο ως τηλεπαιχνίδι μίας «μένουμε Ευρώπη» τηλεοπτικής χώρας.
Η φτωχοποιημένη Ελλάδα βλέπει κάθε βράδυ μετά μανίας την πείνα να γίνεται παιχνίδι με έπαθλο ένα πιάτο κεφτεδάκια. Η μετάθεση της πείνας από την πραγματική ζωή στο τηλε-θέαμα αποτελεί μία τεράστια στρατηγική επιτυχία του ΣΚΑΪ, ο οποίος είναι και το καταλληλότερο ελληνικό ΜΜΕ για να εκφράσει σήμερα μία τέτοια κοινωνική παραμόρφωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια: